Rekonstrukce v roce 2024
V roce 2024 byla dokončena velká rekonstrukce divadelních varhan.
Původní záměr byl v odstranění poruchového, mnohožilového kabelu, který propojoval hrací stůl s ovládacími elektromagnety píšťaliště a kancel. V důsledku toho, že byl zvolen léty prověřený systém MIDI (Music Instrument Digital Interface), bylo nutné demontovat kompletně veškeré elektrické rozvody v hracím stole a provést nové propojení kláves a rejstříků s MIDI kodérem, vymyslet a následně realizovat diodové matice s reléovým ovládádním pro možnost přepínání volných kombinací z několika míst a to vše doplnit o (do té doby nefunkční) anulátor pedálu.
Velkou výhodou bylo to, že manuálové a oktávové spojky bylo možné řešit softwarově, protože hardwarová varianta by několikanásobně zvýšila složitost propojovací topologie. Všechny indikační žárovky byly nahrazeny barevnými LED diodami, jednak kvůli menší spotřebě a vyšší spolehlivosti a také pro možnost doplnění o indikaci funkcí, které ji před tím neměly (vypínače jazyků, vypínače spojek, anulátor pedálu, volné kombinace atd.)
Potřebná kabeláž pro propojení hracího stolu s hlavním strojem se z původních 212 žil zredukovala na 4, z toho jsou dvě pro napájení stolu a dvě pro přenos dat proudovou smyčkou. Bylo tedy možno použít klasický čtyřžilový síťový kabel opatřený na obou koncích zástrčkami Speakon.
Na přijímací straně, přímo pod hlavním strojem, byla instalována rozvodna s dekodérem a deskami výkonových jednotek pro ovládání elektromagnetů. Už od počátku užívání varhan chyběly píšťaly pro 7 rejstříkových hlasů, ale jejich doplnění by bylo finančně náročné a problematické, co se dostupnosti týče. Proto bylo využito výhod systému MIDI.
Do rozvodny byl doplněn expander Roland SC88 pro, pomocí něhož jsou generovány chybějící hlasy, které jsou zesilovány a následně reprodukovány třípásmovými soustavami na lávce za píšťalami. Jednotlivé zvuky byly korigovány podle požadavků profesionální varhanice, takže se celý systém velice dobře zvukově pojí dohromady a ani zkušení posluchači nejsou schopní určit, kdy je zvuk generován píšťalami a kdy elektronicky.
Rekonstrukce byla kompletně realizována vlastními silami, za plného provozu, v časech pro běžnou údržbu vybavení a techniky. Finanční náklady byly tedy vynaloženy hlavně na pořízení expanderu, elektronických součástek, výrobu plošných spojů a kodeky od firmy Microdesignum, která měla pro tento účel již odladěný software. To bylo vyhodnoceno jako výhodnější řešení, protože tvorba vlastního programu s potřebnými korekcemi by zabrala delší časové období a hlavně firma Microdesignum velmi ochotně upravila svůj software podle našich potřeb.
Po rekonstrukci už bylo na varhany úspěšně odehráno několik koncertů. Velkou výhodou nové konstrukce je to, že se jednak výrazně snížila poruchovost nástroje a při přípravě koncertu už varhaníci nepotřebují asistenci technika. Dokáží si celé propojení realizovat sami. Hudebníci si rovněž pochvalují i větší výrazové možnosti nyní už plné dispozice nástroje a zpřístupnění všech funkcí hracího stolu.
Původní záměr byl v odstranění poruchového, mnohožilového kabelu, který propojoval hrací stůl s ovládacími elektromagnety píšťaliště a kancel. V důsledku toho, že byl zvolen léty prověřený systém MIDI (Music Instrument Digital Interface), bylo nutné demontovat kompletně veškeré elektrické rozvody v hracím stole a provést nové propojení kláves a rejstříků s MIDI kodérem, vymyslet a následně realizovat diodové matice s reléovým ovládádním pro možnost přepínání volných kombinací z několika míst a to vše doplnit o (do té doby nefunkční) anulátor pedálu.
Velkou výhodou bylo to, že manuálové a oktávové spojky bylo možné řešit softwarově, protože hardwarová varianta by několikanásobně zvýšila složitost propojovací topologie. Všechny indikační žárovky byly nahrazeny barevnými LED diodami, jednak kvůli menší spotřebě a vyšší spolehlivosti a také pro možnost doplnění o indikaci funkcí, které ji před tím neměly (vypínače jazyků, vypínače spojek, anulátor pedálu, volné kombinace atd.)
Potřebná kabeláž pro propojení hracího stolu s hlavním strojem se z původních 212 žil zredukovala na 4, z toho jsou dvě pro napájení stolu a dvě pro přenos dat proudovou smyčkou. Bylo tedy možno použít klasický čtyřžilový síťový kabel opatřený na obou koncích zástrčkami Speakon.
Na přijímací straně, přímo pod hlavním strojem, byla instalována rozvodna s dekodérem a deskami výkonových jednotek pro ovládání elektromagnetů. Už od počátku užívání varhan chyběly píšťaly pro 7 rejstříkových hlasů, ale jejich doplnění by bylo finančně náročné a problematické, co se dostupnosti týče. Proto bylo využito výhod systému MIDI.
Do rozvodny byl doplněn expander Roland SC88 pro, pomocí něhož jsou generovány chybějící hlasy, které jsou zesilovány a následně reprodukovány třípásmovými soustavami na lávce za píšťalami. Jednotlivé zvuky byly korigovány podle požadavků profesionální varhanice, takže se celý systém velice dobře zvukově pojí dohromady a ani zkušení posluchači nejsou schopní určit, kdy je zvuk generován píšťalami a kdy elektronicky.
Rekonstrukce byla kompletně realizována vlastními silami, za plného provozu, v časech pro běžnou údržbu vybavení a techniky. Finanční náklady byly tedy vynaloženy hlavně na pořízení expanderu, elektronických součástek, výrobu plošných spojů a kodeky od firmy Microdesignum, která měla pro tento účel již odladěný software. To bylo vyhodnoceno jako výhodnější řešení, protože tvorba vlastního programu s potřebnými korekcemi by zabrala delší časové období a hlavně firma Microdesignum velmi ochotně upravila svůj software podle našich potřeb.
Po rekonstrukci už bylo na varhany úspěšně odehráno několik koncertů. Velkou výhodou nové konstrukce je to, že se jednak výrazně snížila poruchovost nástroje a při přípravě koncertu už varhaníci nepotřebují asistenci technika. Dokáží si celé propojení realizovat sami. Hudebníci si rovněž pochvalují i větší výrazové možnosti nyní už plné dispozice nástroje a zpřístupnění všech funkcí hracího stolu.